Galgot, I have a nagging doubt about the document "Super Caravelle by Dassault SàRL" which you posted:
Caravelle was a trademark of Sud-Aviation / Aérospatiale, the arch-rival of Dassault, and appropriating it would be a blatant infringement.
Plus the use of English language by the "French Air Ministry", back then in 1961, would be another big infringement.
I wonder whether this is anything from a real ~official French source, or the creation of some journo/fanboi/whatever.
What is the source?
(Great doc nevertheless)
Hi Dan_inbox,
It’s from this document :
Page 69.
(Hesham posted it already on page 1)
Not sure about it being a fan art… From the Sud-Aviation Super-Caravelle wikipedia page (as far as we can trust Wikipedia…) :
fr.wikipedia.org
it seems GAMD did participate to early studies . After all they had a small share of the production latter.
Same drawing can be seen on this MAE page , so it seems a real stuff ?
www.museeairespace.fr
Maybe both Sud-Aviation and Dassault submitted their own separate studies early on during the French only program,
then latter Sud-Aviation one being selected, then merged with the very similar Bristol 223 ?
Could’nt find something "official" tho…
EDIT: January 1967 article in INTERAVIA, do mention the participation of Dassault at the time it was still called "Super-Caravelle"
Il faut se rendre à l’évidence : depuis un certain temps, l’avion de ligne supersonique ne peut plus être considéré comme une utopie. Toutefois, à la lecture de la déclaration de Sir William P. Hildred, directeur général de l’IATA (cf. Interavia 12/1961) ou des propos de M. Willem Deswarte...
cap-avenir-concorde.fr
"Or, tout récemment, ce projet semble avoir fait un grand pas en avant, sous l’impulsion peut-être de Sud-Aviation qui – ce ne fut pas une surprise – a publié un plan trois-vues et quelques caractéristiques du moyen-courrier supersonique que cette société doit réaliser avec le concours de Dassault. De plus, il a été révélé que les deux constructeurs français, en coopération avec la British Aircraft Corporation et, probablement, avec d’autres firmes européennes, entendaient se mettre à l’œuvre sans tarder. Enfin, on a appris que le prototype de la Super-Caravelle effectuerait son premier vol en 1965 et que les appareils de série pourraient être mis en service en 1968."
Btw, here two pict of the Sud-Av Super-Caravelle in AirFrance markings: