Char AMХ-30 with Garrett GT601 gas-turbine engine

Kiril Romassyov

ACCESS: Restricted
Joined
28 August 2019
Messages
4
Reaction score
3
There is information that in the 80s the Garrett GT601 gas turbine was tested on the AMX 30 tank.
Does anyone have any more information about this vehicle or any pictures?
47.jpg
 
No AMX details (or image) but the Garrett GT601 was trial installed on other armoured vehicles at the time. These included:

MBTs - British Army Chieftain (1984 RARDE trials); US Army M48 (1981 TACOM trials); Bundeswehr M48A2G (for comparison with another M48 re-engined with an MTU MB 837 Ea-500 diesel); and an IDF T-55 testbed.

IFV/MICVs - US Army XM723 MICV (1981 TACOM trials; with Allison X-300); and US Army M2 Bradley IFV.

SPH - US Army M109 (Yuma and Fort Sill Proving Grounds)

There is also a confusing reference to a "Weasel air-transportable armored fighting vehicle". That sounds rather like the Bundeswehr's Wiesel 1. But did they really ever consider replace an 86 hp Audi 5-banger diesel with a 600+ hp turbine !?

BTW: On the AMX-30, it may be relevant that, by July 1983, Renault held a 40% stake in Mack Trucks which helped fellow Signal subsidiary Garrett in developing applications for the GT601 turbine engine.
 
There is also a confusing reference to a "Weasel air-transportable armored fighting vehicle". That sounds rather like the Bundeswehr's Wiesel 1. But did they really ever consider replace an 86 hp Audi 5-banger diesel with a 600+ hp turbine !?
After that engine swap, the Weasel would no longer require a helicopter to be air transportable... :D :D :D
 
No AMX details (or image) but the Garrett GT601 was trial installed on other armoured vehicles at the time. These included:

MBTs - and an IDF T-55 testbed.
I asked the famous Israeli historian - author of many books and curator of the collection of the Israeli Tank Museum, Michael Mass, about the Israeli modernization of the T-55 tank with the installation of a Garrett gas turbine engine. Michael answered me that this work has never been carried out in Israel.
 
There is also a confusing reference to a "Weasel air-transportable armored fighting vehicle". That sounds rather like the Bundeswehr's Wiesel 1. But did they really ever consider replace an 86 hp Audi 5-banger diesel with a 600+ hp turbine !?
Not Weasel. Marder IFV.
 

Attachments

  • 51.jpg
    51.jpg
    150.4 KB · Views: 51
That makes far more sense (although I can't image how that original author confused Wiesel with Marder!).

Possibly via a bad translation. Marder refers to the whole family of animals called mustelids, which includes weasels.
 
Газовая турбина GT-601 была произведена компанией Industrial Turbines International (ITI), совместным предприятием Garrett AiResearch, Mack Trucks и KHD (Klöckner Humboldt Deutz AG), созданным в 1972 году для производства газовых турбин, специально предназначенных для тяжелых грузовиков.

Klöckner Humboldt Deutz занимается производством газовых турбин с 1956 года. В 1980 году газотурбинный завод KHD был переименован в KHD Luftfahrttechnik GmbH и в 1990 году продан компании BMW Rolls Royce, ныне известной как Rolls Royce LLC и крупному производителю реактивных двигателей.

GT 601 представлял собой цельнометаллический двигатель со свободной турбиной и рекуператором с фиксированным контуром. Наработка более 7000 часов, в том числе более 2000 часов на грузовых автомобилях. Эти двигатели продемонстрировали возможность использования рекуператоров с фиксированным пределом, а также превосходный крутящий момент по сравнению с дизелями аналогичной мощности, легкий холодный запуск и способность выдерживать ограниченное попадание посторонних предметов.

Первоначально выбранный диапазон мощности для тяжелых грузовиков составлял 450–638 лошадиных сил (335–476 кВт), но позже ITI создала диапазон двигателей мощностью 550–750 лошадиных сил (410–559 кВт), чтобы лучше ориентироваться на сегмент гусеничных военных машин.

GT-601, установленный на экспериментальной боевой машине пехоты XM723 (предшественнице боевой машины Bradley), агрегатировался с четырехступенчатой автоматической коробкой передач Detroit Diesel Allison X-300 без гидротрансформатора.

История развития ГТ-601

1974 г. – Начало первоначальных проектных работ.

1976 г. - Завершен окончательный проект.

1978 г. – Производство ранних прототипов. Результаты доказали, что GT-601 очень надежен.

1979 год — первый ГТ-601 прошел ресурсные испытания на тракторе Mack R-795S 6х4.

Центр исследований и разработок танковой автомобильной техники армии США (TARDEC) и ITI подписывают контракт на один миллион долларов, чтобы определить газовую турбину как жизнеспособную двигательную установку для гусеничных военных машин. Специальные программы испытаний были созданы для боевой машины пехоты XM2 армии США и кавалерийской (разведывательной) боевой машины XM3, требующие увеличения мощности до 750 лошадиных сил.

1980 г. - Испытания газотурбинного грузовика (Mack Trucks) на полигоне Юма армии США на юго-западе Аризоны.

1981 — 638-сильный GT-601, установленный на 45 000-фунтовой боевой механизированной пехотной машине (MICV) XM723, прошел демонстрационные испытания TACOM Phase II с 17 августа по 5 ноября на испытательном полигоне General Motors в Милфорде, штат Мичиган. Газотурбинный двигатель Garrett GT601 в паре с трансмиссией Detroit Diesel Allison X-300 без установки гидротрансформатора. Проблем с двигателем практически не было.

В сочетании с дополнительными испытаниями GT-601 армией США на боевых машинах пехоты M2, тягачах Mack 6x4 и основных боевых танках M-48 было проведено технико-экономическое обоснование на расстояние более 6200 миль.

1982 г. — ГТ-601 завершил 1000-часовые квалификационные и многотопливные испытания.

1983 - XM723 с двигателем GT-601 прошел демонстрационные испытания TACOM Phase III на испытательном полигоне General Motors в Милфорде, штат Мичиган, с 4 по 18 января, с 24 по 30 марта и завершились с 7 по 9 июня 1983 года.

Выводы:

Лопастное торможение. Армия США пришла к выводу, что явные преимущества турбинного «лопастного торможения», уникальной особенности GT-601, обеспечивают улучшенное качество езды, а также способность поддерживать низкую скорость на спусках без торможения автомобиля.
Засор впускного отверстия. Не было показано, что двигатель имеет какие-либо негативные последствия от депрессии на впуске 55 дюймов H 20, кроме снижения выходной мощности.
Максимальное торможение. Инерция силовой турбины не оказывает негативного воздействия на зубчатую передачу при торможении автомобиля.
Маневры вперед-назад-вперед. Этот маневр не оказал негативного влияния на целостность двигателя и трансмиссии.
Способность преодолевать препятствия. Автомобиль с двигателем GT601 продемонстрировал способность поддерживать прогнозируемую компьютером балансовую скорость на уклоне 60 процентов.
Положительный опыт побудил армию США провести дополнительные испытания на испытательном полигоне в Юме, штат Аризона, чтобы оценить различные системы входных фильтров и продемонстрировать способность GT-601 работать в экстремальных условиях песка и пыли.

GT-601 был установлен на дополнительных испытательных машинах, в том числе на испытательном стенде электромобилей General Dynamics Land Systems Division (EVTB), на основном боевом танке Chieftain Британского королевского научно-исследовательского института вооружений и на французском основном боевом танке AMX-30. . , израильско-российский основной боевой танк Т-55, самоходная гаубица М-109 (на полигонах Юма и Форт Силл), а также авиатранспортабельный боевой бронеавтомобиль
 
The GT-601 gas turbine was produced by Industrial Turbines International (ITI), a joint venture between Garrett AiResearch, Mack Trucks and KHD (Klöckner Humboldt Deutz AG), established in 1972 to produce gas turbines specifically designed for heavy trucks.
Klöckner Humboldt Deutz has been manufacturing gas turbines since 1956. In 1980, the KHD gas turbine plant was renamed KHD Luftfahrttechnik GmbH and in 1990 it was sold to BMW Rolls Royce, now known as Rolls Royce LLC and a major jet engine manufacturer.
The GT 601 was an all-metal free-turbo engine with a fixed-circuit recuperator. Over 7,000 hours, including over 2,000 hours on trucks. These engines demonstrated the use of fixed-limit recuperators, as well as superior torque compared to diesel engines of similar power, easy cold start and the ability to withstand limited foreign matter.
Originally selected power range for heavy trucks was 450-638 horsepower (335-476 kW), but later ITI created an engine range of 550-750 horsepower (410-559 kW) to better target the tracked military machinery segment.
The GT-601, mounted on the experimental XM723 infantry fighting vehicle (a precursor to the Bradley combat vehicle), was bundled with a four-speed Detroit Diesel Allison X-300 automatic transmission without a hydrotransformer.
History of development of GT-601
1974 - Initial design work begins.
1976 - Final design completed.
1978 - Production of early prototypes. The results proved that the GT-601 is very reliable.
In 1979, the first GT-601 was tested on the Mack R-795S 6x4 tractor.
The U.S. Army Armored Vehicle Engineering Research and Development Center (TARDEC) and ITI sign a one-million-dollar contract to identify the gas turbine as a viable propulsion system for tracked military vehicles. Special test programs were created for the Army XM2 Infantry Fighter Vehicle and the XM3 Cavalry (Reconnaissance) Fighter Vehicle, requiring an increase in power to 750 horsepower.
1980 - Tests of a gas turbine truck (Mack Trucks) at the U.S. Army Yuma Range in southwestern Arizona.
1981 - The 638-horsepower GT-601, mounted on the 45,000-pound XM723 combat mechanized infantry vehicle (MICV), underwent a demonstration test of the TACOM Phase II from August 17 to November 5 at the General Motors test site in Milford, Michigan. Garrett GT601 gas turbine engine paired with Detroit Diesel Allison X-300 transmission without hydraulic transformer installation. There were almost no problems with the engine.
Combined with additional U.S. Army tests of the GT-601 on M2 infantry fighting vehicles, Mack 6x4 tractors, and M-48 main battle tanks, a feasibility study was conducted over 6,200 miles.
1982 — GT-601 has completed 1000-hour qualification and multi-fuel tests.
1983 - The XM723 with the GT-601 engine underwent TACOM Phase III demonstration testing at the General Motors test site in Milford, Michigan, from January 4 to 18, from March 24 to 30, and completed from June 7 to June 9, 1983.
Conclusions:
Blade braking. The U.S. Army found that the apparent advantages of the turbine "blade braking", the unique feature of the GT-601, provide improved driving quality, as well as the ability to maintain low speed on the descent without braking the car.
Inlet gate blockage. It has not been shown that the engine has any negative effects from depression on the inlet of the 55 inches H 20, other than reducing power output.
Maximum braking. The inertia of the power turbine does not adversely affect the gear when braking the vehicle.
Back-and-forth maneuvers. This maneuver did not adversely affect the integrity of the engine and transmission.
The ability to overcome obstacles. A GT601-powered car demonstrated the ability to maintain a computer-predicted balance speed at a 60 percent gradient.
The positive experience prompted the U.S. Army to conduct further tests at a test site in Yuma, Arizona, to evaluate various intake filter systems and demonstrate the ability of the GT-601 to operate in extreme sand and dust conditions.
The GT-601 was fitted to additional test vehicles, including the General Dynamics Land Systems Division (EVTB) test bench, the Royal Armaments Research Institute's Chieftain main battle tank, and the French AMX-30 main battle tank. , the Israeli-Russian T-55 main battle tank, the M-109 self-propelled howitzer (at the Yuma and Fort Sill ranges), as well as an air-transport combat armored vehicle
 
Положительный опыт побудил армию США организовать дополнительные испытания на полигоне в Юме, штат Аризона, чтобы оценить различные системы входных фильтров и продемонстрировать способность GT-601 работать в экстремальных условиях песка и пыли.

GT-601 был установлен на дополнительные машины для испытаний, в том числе на испытательный стенд электромобилей подразделения General Dynamics Land Systems Division (EVTB), основной боевой танк «Чифтен» от британского Королевского научно-исследовательского института вооружений, французский основной боевой танк AMX-30. , израильско-российский основной боевой танк Т-55, самоходная гаубица М-109 (на полигоне Юма и Форт-Силл), а также авиатранспортируемая боевая бронированная машина «Ласка» и основной боевой танк М-48 из Федеративной Республики Германия.

1987 г. - Шестнадцать прототипов прошли лесозаготовку более 60 000 миль. Затраты на разработку достигли 90 миллионов долларов США. Газовая турбина GT-601 прошла всесторонние испытания в США, Великобритании, Франции, Израиле и Германии. ITI надеялась на заказы на переоборудование М-47, М-48, М-109, AMX-30 и немецких основных боевых танков , а также заказы, связанные с энергетикой, промышленностью и морской энергетикой.

По оценкам ITI, серийное производство военной модификации GT-601 будет стоить 250 000 долларов США за единицу.
 
Last edited:
A gas turbine engine for the tank is being developed. In 1954, the English press reported that the French army had an armored tracked vehicle equipped with two Turbomeca gas turbine engines with a total power of 500 hp.
I haven’t found any armored vehicles with such an engine
there is only a civilian car
 
@Foo Fighter after reading that, now I want to install a GT601 into a small car... Or not so small, since I'm thinking a 1989 Batmobile.
View: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=LQYlPRXEeKY

View: https://www.youtube.com/watch?v=6yd-yd1fzr0


gas turbine car

Rover JET1 (1950)
General Motors Firebird (1953, 1956, 1959)
Fiat Turbina (1954)
Renault Étoile Filante (1956)
Bluebird-Proteus CN7 (1960)
Rover-BRM (1963)
Rover-BRM (1964)
Toyota GTV (1987)
Jaguar C-X75 (2010)
EcoJet concept car
 
Положительный опыт побудил армию США
<snip>
Translation of the Russian translation of a Korean text:
The positive experience prompted the U.S. Army to conduct additional testing at the Yuma, Arizona, test site to evaluate various inlet filter systems and demonstrate the GT-601's ability to operate in extreme sand and dust conditions. The GT-601 has been installed on additional test vehicles, including the General Dynamics Land Systems Division (EVTB) electric vehicle testbed, the British Royal Armament Research Institute's Chieftain main battle tank, and the French AMX-30 main battle tank. . , the Israeli-Russian T-55 main battle tank, the M-109 self-propelled howitzer (at the Yuma and Fort Sill training grounds), as well as the air-transportable armored fighting vehicle "Weasel" and the M-48 main battle tank from the Federal Republic of Germany. 1987 - Sixteen prototypes logged more than 60,000 miles of logging. Development costs reached US$90 million. The GT-601 gas turbine has been extensively tested in the US, UK, France, Israel and Germany. ITI was hoping for orders for the conversion of M-47, M-48, M-109, AMX-30 and German main battle tanks, as well as orders related to energy, industrial and marine energy. ITI estimates that mass production of the military version of the GT-601 will cost US$250,000 per unit.
@prof12 You posted the Russian translation of a Korean text. I assume you rely on machine-translation to read this forum. Please insure your replies on this forum appear in English when viewed without machine-translation.
 

Similar threads

Back
Top Bottom