Sometimes I'm tempted to say, that the great inventions in mankind were fire, the wheel ... and libraries !
Here are, what should be the relevant excerpts about German nuclear submarines from "Leiser, tiefer, schneller
-Innovationen im deutschen U-Boot-Bau" by Jürgen Rohweder:
page 69 to 73 (actually a whole chapter about this question)
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DEUTSCHE ATOM-U-BOOTE?
Wie das Ungeheuer von Loch Ness taucht in den Kreisen alter U-BootFahrer der Bundesmarine immer wieder das Gerücht auf, Deutschland habe Atom-U-Boote bauen wollen. Anders als das sagenhafte schottischeSee-Ungeheuer ist das deutsche Atom-U-Boot keine Schimäre, jedenfalls nicht ganz. Im August 2008 berichtete der SPIEGEL8 unter dem Titel „ Begehrliche Wünsche" vom Fund eines jungen Historikers, Alexander Lurz, im britischen Nationalarchiv. Aus dem einst geheimen Bericht des britischen Botschafters bei der NATO, Frank Roberts, nach einem Gespräch mit NATO Oberbefehlshaber in Europa, General Lauris Norstad, geht hervor, dass die Regierung Adenauer mit ihrem Verteidigungsminister Franz Josef Strauß Atom-U-Boote für die Marine wollte.
In dem Papier vom 26. April 1960 zitiert Roberts einen sehr ungehaltenen Norstadt, der sich darüber ärgerte, dass Deutschland schon seit zwei Jahren in Washington darauf drängte, ein Atom-U-Boot zu bekommen. Erst kürzlich habe Außenminister Brentano wieder nachgefragt. Dem müsse man, so Norstadt, den Deutschen ein sehr festes „ Nein" entgegensetzen. Ein ozeantaugliches deutsches Atom-U-Boot mit unbegrenzter Ausdauer sei das Letzte, was die NATO von Deutschland wolle. Dafür gebe es auch keinen militärischen Grund. Das hätte das amerikanische Außenministerium der deutschen Regierung längst klarmachen müssen. Das aber habe ihn konsultiert, und er sei es leid, dass die Last politischer Entscheidungen auf seine Schultern abgewälzt werde.
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Aus den Papieren des Auswärtigen Amtes geht eindeutig hervor, dass das Verteidigungsministerium mit derartigen Plänen befasst war. Allerdings sagen die Schiffbauexperten jener Zeit übereinstimmend, dass es ein konkretes U-Boot-Projekt nicht gegeben habe und dass man technisch auch gar in der Lage gewesen sei, ein Atom-U-Boot zu bauen. HDW begann gerade mit den Planungen für den Bau der U-Boot Klasse 201 und beschäftigte sich intensiv mit Walter-Antrieben." Und Prof.Dr. Fritz Abels, Geschäftsführer des IKL, sagte, dass das IKL ,,ein deutsches Atom-U-Boot nie zu Papier gebracht habe" ... ,,Das konnten wir auch nicht."12 So habe das IKL auch in den 80er Jahren eine Anfrage aus Brasilien zur kompletten Konstruktion eines atomgetriebenen U-Boots abgelehnt. ,,Darin hatten wir keine Erfahrung.")
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(Like the Loch Ness monster, the rumour that Germany wanted to build nuclear submarines keeps cropping up in the circles of old submariners in the German Navy. Unlike the legendary Scottish sea monster, the German nuclear submarine is not a chimera, at least not entirely. In August 2008, SPIEGEL reported under the title " Desirous Wishes" of the discovery of a young historian, Alexander Lurz, in the British National Archives. From the once secret report of the British Ambassador to NATO, Frank Roberts, following a conversation with NATO Commander-in-Chief in Europe, General Lauris Norstad, it emerges that the Adenauer government, with its Defence Minister Franz Josef Strauss, wanted nuclear submarines for the navy. In the paper of 26 April 1960, Roberts quotes a very displeased Norstadt, who was annoyed that Germany had been pressing Washington for two years to get a nuclear submarine. Only recently did Foreign Minister Brentano ask again. According to Norstadt, the Germans had to be told a very firm "no". An ocean-going German nuclear submarine with unlimited endurance is the last thing NATO wants from Germany. And there is no military reason for it. The American State Department should have made that clear to the German government long ago. But it had consulted him and he was tired of the burden of political decisions being shifted onto his shoulders
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The papers of the Foreign Office clearly show that the Ministry of Defence was involved in such plans. However, shipbuilding experts of the time agree that there was no concrete submarine project and that it was technically possible to build a nuclear submarine. HDW had just begun planning the construction of the Class 201 submarine and was working intensively on Walter propulsion systems. And Prof. Dr. Fritz Abels, managing director of the IKL, said that the IKL had "never put a German nuclear submarine on paper".... In the 1980s, the IKL rejected a request from Brazil for the complete construction of a nuclear-powered submarine. We had no experience in that.”)
Principally, that's what we had before, but with a more in-depth analysis of the political background, and a paragraph about the wish of the then German government to get nuclear weapons, not just nuclear powered subs. Interesting especially to me, the mention of the rejection of the Brazilian request.
The civil nuclear powered freighter "Otto Hahn" and its connection to the development of a nuclear sub is mentioned, too, but with the phrase "Daneben gibt es abenteuerliche Spekulationen" (Besides there are adventurous speculations) at the very beginning.
But we actually have a mention, that there actually were studies of nuclear propulsion for submarines (page 96):
"Und natürlich stand [Anfang der 60er Jahre] die Frage des künftigen U-Boot -Antriebes zur Debatte. So erhielt das IKL den Auftrag, nicht nur den Walter-Antrieb und den Kreislaufdiesel zu unter suchen, sondern auch - nur zum Vergleich - den Einsatz von Atom-Reaktoren zu prüfen. Die Studien zu denProjekten IK 20 und IK 24 sahen den Einsatz eines Babcock Reaktors beziehungsweise eines MAN-Wahodag-Reaktors vor. Dies waren allerdings nur Sandkastenspiele , denn ein echtes Schiffbauprojekt, einen fertigen U-Boot-Entwurf hat das IKL nie angefertigt. • Das hätten, wie früher schon beschrieben, die westlichen NATO-Verbündeten nicht zugelassen, einmal ganz abgesehen davon, dass es der Bundesrepublik damals ohnehin verboten war, solche Boote zu bauen. Und schließlich hätten die Entwicklung und der Bau eines deutschenAtom-U-Bootes nach Einschätzung der Schiffbauer viel zu lange gedauert. Aber auch technisch war der Nuklearantrieb für den Einsatz der kleinen Boote der Bundesmarine in Flachwassergebieten ungeeignet."
(And of course, the question of future submarine propulsion was up for debate [at the beginning of the 1960s]. So the IKL was commissioned not only to investigate the Walter propulsion system and the cycle diesel, but also - just for comparison - to examine the use of nuclear reactors. The studies for the IK 20 and IK 24 projects envisaged the use of a Babcock reactor and a MAN Wahodag reactor respectively. However, these were only sandbox games, because the ICL never produced a real shipbuilding project, a finished submarine design. - As described earlier, the western NATO allies would not have allowed this, quite apart from the fact that the Federal Republic was forbidden to build such boats at that time anyway. And finally, the development and construction of a German nuclear submarine would have taken far too long, according to the shipbuilders. But nuclear propulsion was also technically unsuitable for the use of the small boats of the German Navy in shallow water areas.)
Here, maybe, a look at this book as a whole is useful. When I ordered it, I was expecting something similar to the books of Eberhard Rössler, but it rather is a coffee-table book, full of full sized colour photos, many spreading over both pages, nice to look at, but not really informative. And the last pages aren't showing, as often in other books, excerpts from the publisher's catalogue, but adds from suppliers for the Submarine building industry. And, honestly, I got the feeling, that the whole book is more an ad for the fuel cell powered subs, built by the German industry, than a book for the ordinary shiplover.
So the tenor rather is "we and you don't need nuclear subs, as we have something better to offer !". And to my opinion, that was the reason for the inclusion of the study with the MAN-Wahodag reactor, too.
For short : No mention, that there ever was a serious proposal/project for a nuclear powered German submarine.