The Tu-4 / MiG-15bis Burlaki towing system

AeroFranz

ACCESS: Top Secret
Senior Member
Joined
4 May 2008
Messages
2,440
Reaction score
675
I recently came across mention of the Burlaki system in MiG: fifty years of secret design[/size], whereby a Tu-4 would trail a cable and a MiG-15bis equipped with a harpoon would grab the cable and remain
[/size]in tow, ready to provide escort in case of need. This is not unlike similar well-documented experiments in the US, like Tip-tow and Tom-Tom.
[/size]I was wondering if anyone had a good explanation of the system, or better yet diagrams. There is nothing on the topic on the forum, and i have found scant pictures of the MiG-15 showing the probe elsewhere, but no explanation of how the towing end of the system worked.
[/size]Thanks!
 
Article from "Aviation and Cosmonautics" in russian and detailed illustrations here:

http://www.razlib.ru/transport_i_aviacija/aviacija_i_kosmonavtika_1999_10/p5.php

pic_19.jpg
 
Most impressive! I will have to sharpen my Google translate skills, but it looks like there are tons of details in there.
My heartfelt thanks!
 
From Le Fana 504.
 

Attachments

  • 1.png
    1.png
    504.8 KB · Views: 198
  • 2.png
    2.png
    374.8 KB · Views: 194
Hesham,
this is not a refueling probe, although it looks similar. It's part of the Burlaki towing system. I think we have a thread on that somewhere...

Topics merged, thanks for the clue ! ;)
 
The drawing of the tow aircraft above looks a lot like a B-25 Mitchell.
 
JFC Fuller said:
The drawing of the tow aircraft above looks a lot like a B-25 Mitchell.


From V. Kotelnikov:

В начале 1945 г. «Митчеллы» решили передать в 3-ю дивизию связи, базировавшуюся на подмосковном аэродроме Мячково. Ее основной задачей была перевозка курьеров и документации к фронту и обратно. В феврале инженеры дивизии разработали проект переделки В-25 в связной самолет. В марте в Мячково прибыли две машины, причем обе — модификации G. В том же месяце первая из них подверглась доработке. Позднее она прошла испытания в НИИ ГВФ; летал на ней Б. Остапчук. С апреля началась их постоянная эксплуатация. В июне к двум имевшимся ранее самолетам добавился третий. (...) Самолеты из 3-й дивизии связи перешли к Якутскому управлению ГВФ и летали там до ноября 1948 г. (...)

Аналогичные переделки выполнялись как в гражданской, так и в военной авиации. Подобные машины имелись в 65-м полку ВВС ВМФ. Среди них были два разоруженных B-25G и салонный «лимузин» на базе B-25J. В 1947 г. один B-25G переоборудовали в Ленинграде в специальный штабной самолет для командующего ВВС ВМФ.

Часть машин приспособили для различных экспериментов. Один бомбардировщик переделали в летающий стенд для испытания реактивных двигателей. Третий двигатель у него стоял на пилоне над фюзеляжем.

В частности, на этой машине испытывали ТРД РД-10Ф. В 1947–1948 гг. на B-25J (без вооружения) опробовались отечественные взлетные ускорители «93-I» (пороховые) и СУ-1500 (с ЖРД). В 1948 г. в ЛИИ испытывали отделяемую кабину экспериментального ракетного самолета «346», В 1947–1948 гг. два B-25G участвовали в программе отработки планирующей торпеды «Щука» в Евпатории. Один самолет возил макет торпеды, а на втором опробовали систему наведения; в емком фюзеляже разместили инженера-оператора с аппаратурой. В ОКБ-115 в 1949 г. разработали систему «Бурлак». С ее помощью предполагалось увеличить радиус действия реактивных истребителей, который поначалу был очень небольшим. Бомбардировщик стыковался с истребителем в воздухе и далее тянул его на буксире. Сперва экспериментировали с Ту-2 и Як-23, а затем приспособили В-25 и Як-25 (первую машину под этим обозначением, с одним двигателем). Бомбардировщик лебедкой БЛК-1 выпускал на тросе воронку. Истребитель нес в носовой части «гарпун» с шарниром, которым должен был попасть в воронку.

Испытания «Бурлака» проводились в ЛИИ в июне 1949 — марте 1950 г. На Як-25 летал С.Н. Анохин, на В-25 — пилот Торощенко. Удачно провели семь сцепок. Испытания продолжили в июле. Теперь В-25 пилотировал В.Ф. Хапов. На втором этапе выполняли ночные сцепки, для чего на бомбардировщик поставили сигнальную красную фару, а на воронке закрепили светоотражатели. Истребитель подсвечивал себе посадочной фарой, которую специально развернули немного вверх. «Митчелл» тащил истребитель на скорости 320–330 км/ч и мог позволить себе только плавные эволюции. Работы по системе «Бурлак» велись до 1956 г., но в качестве буксировщика уже использовали Ту-4, а тянули МиГ-15.

Translation (via Google Translate):

At the beginning of 1945, "Mitchells" have decided to transfer to the third division of communication, based on the airfield near Moscow Myachkovo. Its main task was to transport couriers and documentation to the front and back. In February, the division engineers developed the project rework the B-25 in a connected plane. In March Myachkovo arrived two cars, both of which - modifications G. In the same month, the first of them was subjected to revision. Later, it was tested in NII GVF; It flew on BA Ostapchuk. Since April began their continuous operation. In June, the two previously had to add a third aircraft. (...) Aircraft from the 3rd Division moved due to the Yakut management GVF and flew there until November 1948 (...)

Similar alterations were carried out in both the civil and military aviation. Similar machines were in the 65th Regiment of the Navy Air Force. Among them were two disarmed B-25G and salons "limousine" based on the B-25J. In 1947, one B-25G converted in Leningrad in a special plane for Staff Commander Naval Air Force.

Some machines adapted for a variety of experiments. One bomber altered in a flying test bench for testing jet engines. The third engine had stood on the pylon above the fuselage. In particular, this machine was tested TRD RD-10F. In 1947-1948. on the B-25J (without weapons) to test the domestic takeoff boosters "93-I» (powder) and SU-1500 (with expander). In 1948 FRI experienced detachable cockpit experimental rocket plane "346", in 1947-1948. Two B-25G participated in the program planning mining torpedo "Pike" in Yalta. One plane carried mock torpedo, and the second tried guidance system; in capacious fuselage placed engineer equipment operator. The OKB-115 in 1949, developed a system of "Burlak". With it intended to increase the range of fighter jets, which at first was very small. Bomber docked with a fighter in the air and then pulled him in tow. First experimented with Tu-2 and Yak-23, and then adapted the B-25 and Yak-25 (the first car under this designation, with one engine). Bomber winch BLK-1 produced in the rope funnel. Fighter carrying the bow "harpoon" the hinge, which should fall into the funnel.

Tests "Burlak" LII held in June 1949 - March 1950, the Yak-25 flew SN Anokhin, B-25 - Pilot Toroschenko. Successfully spent seven couplings. Testing continued in July. Now B-25 flown by VF Khapov. The second step was performed overnight coupling, which put on a bomber red signal lamp, and funnel consolidated reflectors. Fighter backlit yourself a landing light, which is specially launched a slightly upward. "Mitchell" was carrying a fighter at the speed 320-330 km / h and could only afford a smooth evolution. Work on the system "Burlak" took place until 1956, but as the tug had used Tu-4, and pulled the MiG-15.
 

Similar threads

Back
Top Bottom