Anyone know the Heinkel He-222?

cluttonfred

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In another of my groups, a member is looking for information about the He-222 aircraft referenced in this citation:

"The landing gear illustrated in Figure 10-121 employs a unique torsion spring arrangement. Four torsion bars are restrained from rotation at the top by means of knurled bosses pressure fitted to a plate. At the bottom end, the torsion bars pass through bronze bushings and extend below the cap which closes the leg. Four bellcranks are attached to the torsion bars. Each pair of bellcranks is interconnected by a short link. A tie rod at each side connects a bellcrank to the wheel fork.

50860d1463258318-heinkel-222-reference-ladislao-pazmany-landing-gear-book-landinggear.jpg


The gear was invented by Wilhelm Van Ness in West Germany and patented in Austria in 1952. The gear was used in a light airplane made by the Heinkel Company (He 222)."

Source: Landing Gear Design for Light Aircraft by Ladislao Pazmany

I have looked in the Designation Systems section of this group and done some Googling but no luck so far. Can anyone point to any more information on the He-222?

Cheers,

Matthew
 
Heinkel built bubble cars and motor scooters after World War 2. What are the chances this suspension was installed on a motorized road vehicle?
 
riggerrob said:
Heinkel built bubble cars and motor scooters after World War 2. What are the chances this suspension was installed on a motorized road vehicle?

http://www.heinkel-club.de/t3/en/m-l/vehicles.html

Nothing about a 222 … :-\
 
The only German aircraft of the period I have found with a similar designation is the SIAT 222.
Image found here: http://forum.keypublishing.com/showthread.php?111066-The-New-quot-Wot-Plane-quot-Thread-%28For-The-Rules-Of-The-Game-See-Post-1%29/page12
More information about the SIAT 222 and its development, the 223, here: https://de.wikipedia.org/wiki/SIAT_223_Flamingo
Durch die Wiederbelebung der zivilen Luftfahrt in Deutschland nach 1955 gab es Bedarf für geeignete Schulflugzeuge. Auch bei der Siebel Flugzeugwerke-ATG in Donauwörth besann man sich daher auf die Tradition im Flugzeugbau. Bereits 1938 war mit der Siebel Si 202 Hummel eine erfolgreiche Konstruktion geglückt. So entschloss man sich 1956 zur Projektierung der Siebel Si 222 Super Hummel, aus der 1959 die Siebel Siat 222 entwickelt wurde. Der Erstflug fand 1961 statt. Bei der abschließenden Trudelerprobung kam es zu einem tragischen Unfall, bei dem der Testpilot und bekannte Kunstflugmeister Albert Falderbaum ums Leben kam. Bei hinterer Schwerpunktlage konnte das Rückentrudeln nicht beendet werden und beim Ausstieg blieb Falderbaum mit dem Fallschirm hängen. Nach diesem Unfall wurde das Projekt gestoppt. Die Siebel-ATG beteiligte sich 1960 an einem Wettbewerb um ein leichtes Schulflugzeug, ausgeschrieben vom Bundesministerium für Wirtschaft. Der Siebel Entwurf SIAT 223, entwickelt aus der SIAT 222, gewann den 1. Preis. Im Jahr 1966 wurde die SIAT 223 erstmals als Attrappe auf der Luftfahrtmesse in Hannover vorgestellt.
<edit> Just had a look at the SIAT entry in Jane's Aircraft 62-63: the SIAT 222's landing gear had rubber shock absorption - that doesn't match the torsion bars described.
 

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